Is het geld dat je ontvangt van de politie omdat je een gouden tip hebt gegeven inzake een opsporing, belastingvrij?

ik vroeg me dit gewoon af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangenomen dat gedoeld wordt op inkomstenbelasting e.d. en niet op kansspelbelasting?

Antwoorden (4)

Nee. net als dat een prijs in de loterij ook niet belastingvrij is. Als dit wel geclaimed wordt, wordt de belasting afgedragen door de loterij (of ze moeten een deal met de belastingdienst hebben gemaakt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze valt volgens mij onder het kopje "Opbrengsten uit overig werk." Afhankelijk van de rest van je inkomen ben je dus een bepaald percentage belasting verschuldigd en eventueel de bijdrage zorgverzekeringswet. Het heeft dan dus ook invloed op de toeslagen en dergelijke.

Let wel: vrijwel alles wat niet binnen loondienst valt, valt dus onder deze belastingpost (inclusief bijvoorbeeld inkomsten uit criminele activiteiten). De Elsevier belastinggids noemt "een beloning voor een verstrekt advies of een tip" expliciet, maar helaas zonder verwijzing naar een wetsartikel of een uitspraak van de rechtbank kan ik niet 100% zeker stellen of dit ook over politietips gaat.

Maar het is wel zo dat de Belastingdienst zich met vrijwel elke (financiële) transactie bemoeit tenzij het expliciet een uitzondering is in de wet. Vooralsnog ben ik me niet bewust van een uitzondering voor politietips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Belgische wetgeving wel denk ik. Net zoals opbrengsten uit spelen en kansspelen. Zelf heb ik ooit een bedrag gewonnen in een TV-spel en dit is heel zeker belastingvrij. Met wat fantasie kan je een opsporingsbericht van politie ook als een spel interpreteren en de beloning aanzien als opbrengst uit een spel; en dus belastingvrij.

Feit dat winst uit kansspelen belastingvrij is wordt ook gretig gebruikt om zwart geld wit te wassen. Waarom denk je dat er zoveel volk is op paardenwedrennen? : om winnende tickets over te kopen en zo zwart geld wit te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het zijn in NL "andere inkomsten uit arbeid". Die moet je zelf aangeven bij de Belastingdienst.
Behalve inkomstenbelasting je ook (tot de maximum premiegrens) PVV en inkomensafhankelijke premie zorgverzekering te betalen.
Het kan zijn dat de politie de uitbetaling bij de fiscus meldt, net zo als inkomsten van freelance medewerkers worden gemeld.
M.i. is de politie dan geen inhoudingsplichtige want er is geen dienstbetrekking (geen gezagsverhouding).

Toegevoegd na 1 dag:
De exacte plek in de aangifte is "Inkomsten uit overig werk, bijverdiensten of inkomsten als freelancer,alfahulp,artiest of beroepssporter."